søndag den 25. marts 2012

ALOHA Hawaii!

Så gik turen til Hawaii!!

Kate (værtsmor) kørte mig til lufthavnen kl. 3 om morgenen, da mit fly lettede kl. 6. Min rute var Wilkes-Barre - Philadelphia - San Francisco - Honolulu. PÅ vejen til lufthavnen stoppe vi ved Dunkin Donuts for at få en bagel og noget kaffe, så vi kunne vågne lidt op. Kate ventede i lufthavnen, til jeg var kommet igennem sikkerhedstjek. Jeg så en anden udvekslingsstudent i Wilkes-Barre lufthavn. Jeg ville have snakket med ham, men han snakkede i mobil hele tiden, og da han var færdig med at snakke, skulle jeg gå ombord på flyet. Jeg vidste, at han var en udvekslingsstudent, da han var iført en rotary blazer med pins. Jeg havde ikke min rotary blazer på, så han vidste ikke, at jeg også var en udvekslingsstudent. Jeg tænkte på, om han nu også skulle til Hawaii. Men jeg fik snakket med ham, da jeg mødte ham i San Francisco lufthavn, og han skulle også til Hawaii. Vi havde ikke haft samme flyrute, så jeg fløj alene hele vejen. Jeg fik sovet en del på vejen. Jeg havde ikke særlig meget tid i de forskellige lufthavne, og nogle gange var det meget forvirrende. I SF lufthavn skulle jeg hele vejen ud af lufthavnen, og tage et tog til en anden gate. Så skulle jeg også igennem sikkerhedstjek igen, hvilket var lidt irriterende. Det sidste fly fra SF til Honolulu, var der en del udvekslingsstudenter ombord på. Jeg sad ved siden af en pige fra Frankrig. Endelig kom vi frem til Hawaii! Jeg havde forventet solskin, men det var overskyet. Det var en lille skuffelse, men det skulle da ikke holde os tilbage.

Vi blev kørt hen til hotellet, og der var stadig et par udvekslingsstudenter fra ugen forinden (de har denne tur tre uger i træk). Denne uge jeg var der, var der 35 rotary udvekslingsstudenter og 3 voksne.

Jeg fik hilst på en masse forskellige mennesker, og jeg kendte kun 2 i forvejen, hvilket var to piger fra Danmark. Der var en mere fra Danmark, men ham havde jeg ikke mødt før. De udvekslingsstudenter der var der, var fra over hele verdenen. Der var mange fra værtsdistrikter i Florida. Vi fik uddelt værelser, og jeg skulle bo på værelse med en pige fra Finland, en pige fra Taiwan og en pige fra Frankrig. Vi havde det sjovt sammen, og vi var gode til at dele badeværelse og enes :)

Mine værelseskammerater 

Da vi havde fået sat tingene i værelset, mødtes vi alle i et konferencerum for at spise aftensmad. Det var en dejlig stor buffet, og efter vi havde spist, var der en orientering med informationer, regler og programmet for den kommende uge. Derefter gik vi tilbage til værelserne.

Hver morgen var der morgen buffet. Det var fantastisk mad!!! Der var al muligt mad så som frugt, kartofler, vafler, pandekager, mælkemad m.m. Selv sushi var der! Hawaii er jo halvt japansk.
Der hvor vi spiste morgenmad, var der en smuk udsigt, og det var lige ved siden af poolen. Vi brugte slet ikke poolen, da vi ikke havde særlig meget tid på hotellet.

Vi surfede den første dag (søndag d. 26/2). Vi gik ned til stranden, hvor surfbrætterne lå klar til os. Vi fik nogle instrukser og derefter var det ud i bølgerne. Det var rigtig hårdt for armene. Jeg var den første til at fange en bølge, og jeg stod op hele vejen. Det var rigtig sjovt! En af gangene faldt jeg af, og da der ikke var særlig dybt, trådte jeg på et koral. Min fod begyndte at bløde lidt, og jeg havde et lille stykke koral i foden, men jeg surfede bare videre. Da vi var færdige, fik jeg taget koralstykkerne ud med en pincet og renset det med eddike (vinegar).
Koral under foden

Så havde vi lidt tid til at købe frokost. Tre veninder og jeg gik til Starbucks og til en ABC butik (der er ABC Stores over det hele på Hawaii - på hvert hjørne ligesom Starbucks i New York City). I de butikker er der en masse forskellige ting - solcreme, håndklæder, smykker, mad, vand, snacks m.m. I løbet af ugen havde vi en masse fritid imellem de ting der var skemalagt. Den tid brugte vi på shopping, afslapning eller gå til Cold Stone for at købe is.


Efter frokost tog vi på en katamarantur. Det var rigtig sjovt. Foran på båden var der kun et net, der var en meter over vandet. Vi blev alle plask våde, da bølgerne var rigtig store. Vi sejlede 1-2 kilometer ud og så tilbage igen.

Hver aften før aftensmad havde vi 1-2 timer til at gøre os klar. Pigerne for det meste, gjorde meget ud af sig selv, for at gå ud at spise. Den aften spiste vi på en restaurant, hvor vi alle fik pizza.


Hver aften efter aftensmad fik vi tid til at shoppe, hvis der ikke var andet på programmet. Der var gode shopping muligheder tæt på vores hotel. Der var en masse butikker, og der var også et market kaldt: Det Internationale Market, selvom det ikke var særlig internationalt, da der kun var en masse boder med hawaii blomster, armbånd og kjoler.

International Market
Shopping
Vores hotel havde faktisk en rigtig god beliggenhed. Vi var tæt på en masse ting: stranden, shoppingmulighder, ABC butikker, is butikker, market m.m.

Næste dag startede vi dagen ud med at lærer lidt om Honolulus historie.


Derefter tog vi til Dole Plantagen, der er en stor ananas plantage. Der købte vi Pineapple Whip med is. Jeg er nu ikke den største fan af ananas, men denne ananas smagte fantastisk! De solgte også andre tropiske frugter så som kokosnød, mango, sukker frugt. bananer m.m. Bananerne var små og smagte rigtig sødt - de var helt vildt gode!

Is med Pineapple Whip.. mmhh

Hele ugen havde vi den samme bus og buschauffør som transporterede os fra sted til sted. Hun lærte os nogle Hawaiianske ord og kultur: ono = lækkert, aloha = hej, aloha kakaiaka = hej og godmorgen, mahalo = tak. Hawaii har kun 12 bogstaver. Mange har blomster i håret, og hvis man har en blomst i højre side, betyder det at man er single. Venstre side betyder, at man er i en forhold. Baghovedet betyder "Follow me, no questions". haha

Party-bussen
Efter plantagen stoppe vi i Haleiwa, der er en god surfer by. Der havde vi mulighed for shopping og frokost. Den by var meget Hawaii agtig. Vejret var endelig blevet godt, og det var dejlig varmt.

Derefter så vi en masse forskellige strande langs North Shore, og vi lavede et pitstop ved Sunset Beach. Der var store bølger, og professionelle surfere var ude i vandet. Vi tog en masse billeder, og så gik turen videre til Polynesian Cultural Center.

På Polynesian Kultur Center var det rigtig sjovt. Vi lærte om kulturerne på Hawaiis øer: Tahiti, Tonga, Hawaii og Samoa. Vi fik en hula lektion om Tahiti's dans. Jigs fra Indien havde fødselsdag den dag, og han kom op på scenen og lavede et lille show for os. Han var helt vildt sjov, og fik rystet hele kroppen. Vi så også et trommeshow og alle mulige andre shows. Jeg var også en af dem, der blev udvalgt til at komme op på en scene. Jeg skulle drikke kokosnød saft fra en kokosnød, der lige var blevet flækket. Og så gav han mig et håndlavet pandebånd lavet af palmeblade med en blomst i.



Vi spiste aftensmad på kultur centeret, hvilket var en enorm buffet, hvor alt maden var lækker! To kvinder og en mand kom over for at underholde os med musik ved vores bord, og da de spillede "Over The Rainbow" begyndte vi alle at synge med, da det er 'vores' sang, da vi hele tiden hører den i bussen. Efter aftensmaden var det blevet mørkt, og vi skulle nu se det sidste show.. den store finale. Det var et fantastisk show med en masse huladans og flotte kostumer. Der var også ilddans.

Næste dag (tirsdag) blev vi kørt til Pali Lookout, hvor der var en flot udsigt over Hawaii.


Derefter gik turen til en af de smukkeste strande i verden - Kailua! Vandet var turkis og klart, sandet var hvidt og koralerne var meget tæt på vandkanten. Vi fik spillet nogle forskellige boldspil på stranden, og lidt efter skulle nogle af os ud og sejle kajak (det var ikke alle, der ville betale for det). Vi sad to og to i kajakkerne, og jeg sad med min rigtig gode veninde, AnnChristin, fra Tyskland. Det var rigtig sjovt at sejle kajak, og det var meningen, at vi skulle have sejlet ud til en smuk ø, men da bølgerne var for slemme, sejlede vi hen til en anden strand i stedet. Jeg var lidt ked af, at vi ikke sejlede ud til øen, men den strand vi endte på, var nu også helt okay. Det var en rigtig smuk strand, og vi fik spist frokost, badet og taget nogle billeder.

Turkis vand

Efter vi havde spist, tog vi hen til en anden ø på vejen tilbage. Hvis vi havde lyst, kunne vi kajaksurfe med en instruktør. Jeg prøvede det, og det var sjovt, selvom vores kajak tiltede to gange ;)


1-2-3-hop!


Den aften spiste vi på Hard Rock Café. Det er fedt at være på Hard Rock Café, da de gør så meget ud af deres udsmykning. Vi fik spist lækkert mad, og derefter stod den på shopping.


Næste dag var allerede vores fjerde fulde dag. Tiden fløj af sted på denne vidunderlige ø. Planen den dag var bjergbestigning op af Diamond Head. Da vi kom op til toppen, var der en fantastisk udsigt!


Da vi kom ned igen tog vi tilbage til hotellet for at slappe af. Derefter tog vi ned til stranden, men efter kun en time, begyndte det desværre at regne. Nogle af os søgte ly mod regnen i Cold Stone (isbutikken), og fik en is alt imens vi ventede på tørvejr.

Om aftenen tog vi til det største shoppingcenter i området. Det var et rigtig fedt center - ikke kun p.g.a. butikkerne med den måde det var bygget. Det var nemlig indendørs men udendørs.. der var tag med en masse etager men ingen vægge.

Der spiste vi aftensmad på Bubba Gump Schrimp restaurent (fra filmen Forrest Gump). Maden var rigtig god, og to af tjenerne lavede en quiz med os fra filmen. Jeg havde lige set filmen for første gang to uger siden, så jeg vandt en af præmierne.

Da vi kom tilbage til hotellet besluttede AnnChristin og jeg, at vi ville træne lidt. Så vi løb op af trapperne hele vejen op til tyvende etage 2 gange.

We are the world
Næste dag tog vi til Pearl Harbor Memorial. Vi lavede frivilligt arbejde (pudsede skibet hvor folk rør), og vores belønning var en gratis rundvisning på krigsskibet. Lige netop på det krigsskib sluttede 2. verdenskrig (fredsforhandlinger).


Rengøringsholdet
Før vi tog ud til minde stedet, så vi en film om Pearl Harbor. Efter vi havde lært en masse om Pearl Harbor, tog vi til stranden. Mange af os gik ud i vandet, hvor bølgerne var kæmpe store. Selvom mange af os fik slugt noget saltvand, var det rigtig rigtig sjovt. Vejret var godt hele formiddagen, men da vi var på stranden blev det overskyet.





Vi endte dagen med en lækker Hawaii BBQ på hotellet. Efter det fik vi noget tid til shopping, og vi gik straks hen til det internationale market. 


Så var det vores sidste dag på Hawaii :( Så den dag skulle nydes ekstra! 
Et par af os stod op kl. 6.30 for at se den smukke solopgang. Det var ret tidligt, men det var det værd, da det var så smukt.
Tidligt op
Solopgang
Efter den igen fantastiske morgenmad, tog vi af sted til en anden strand (Hanauma) for at snorkle. Vejret var fantastisk den dag! Nu var det 'rigtigt' Hawaii! Da vi snorklede, så vi en masse fisk og koraler. Nogle af de andre så en havskildpadde. Jeg var nu ikke så imponeret over koralerne, da de ikke var farvede men grå. Men jeg nød bare det faktum, at jeg snorklede på Hawaii, og jeg kunne føl solen på min ryg.

Men jeg var meget imponeret over det smukke blå vand og de grønne palmer!

Senere den dag tog vi til et Luau. Da i ankom fik vi en tropisk drink (non-alkohol selvfølgelig ;) ) og en muslingehalskæde omkring halsen. Det var et stort sted lige ved stranden.. Der var en masse boder, hvor an kunne gå hen og lave blomster armbånd, blomster halskæder, få malet tatoveringer m.m. Der var forskellige shows før maden. Og der var også en ceremoni hvor de havde forberedt en gris, som di tog op af jorden og gjorde klar til buffeten. Maden var fantastisk! Og imens vi spiste var det huladans på scenen. På et tidspunkt kunne man komme op på scenen og lære at danse hula, så mange af os gik op på scenen.
Denne aften var en fantastisk afslutning på en vidunderlig ferie. Det jeg bedst kan lide ved Hawaii er ikke palmetræerne, strandene, shopping, vulkanerne.. det er kulturen! Det er som et paradis.



Og jeg fik en masse gode venner på den tur. Et af mine favorit ord på Hawaiiansk er Ohana (familie)!

Tre danske chicks
Det var hårdt at sige farvel, og da jeg sad i bussen på vej til lufthavnen med 4 andre, begyndte nogle tårer at trille ned ad mine kinder. Men det var jo bare et tegn på, hvor godt det havde været. Desværre var der 7 der blev sendt hjem fra turen til deres værtsfamilier, da de blev taget i at drikke alkohol. En pige fra Italien blev sendt helt hjem til Italien. De rejste hjem midt på ugen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar